Opóźniony lot prawie każdego może wyprowadzić z równowagi. Choć takie sytuacje nie zdarzają się często, to niestety potrafią skutecznie pokrzyżować nam plany. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej, kiedy okazuje się, że nasz lot zostaje odwołany. Wiele osób nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że w obu tych sytuacjach ma prawo do odszkodowania od linii lotniczych. Zasady jego udzielania reguluje unijne rozporządzenie WE 261/2004, które zawiera szczegółowe zapisy obowiązujące wszystkie linie lotnicze (pod warunkiem, że te mają swoje loty z lotnisk znajdujących się na terenie Unii Europejskiej). Z tego powodu niezależnie, czy wylatujesz z Polski, czy też lądujesz w Polsce, należy Ci się odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot.
Odwołany lot. Co robić?
Każdy pasażer ma prawo do otrzymania odszkodowania, jeśli z winy linii lotniczej znalazł się w miejscu docelowym później niż 3 godziny od momentu, w którym powinien się w nim znaleźć. Ważne jest to, aby lot nie był zakłócony przez okoliczności nadzwyczajne. Jeśli bowiem okaże się, że lot opóźnił się lub nie odbył na przykład z powodu wybuchu wulkanu, wówczas nie mamy prawa do odszkodowania.
Zdarzają się też osoby, które niesłusznie zgłaszają się do linii lotniczych i liczą na odszkodowanie za opóźniony lot. 2 godziny to jednak za mało, aby uzyskać od firmy jakąkolwiek rekompensatę. Wymóg czasowy jest sztywno określony i żaden przewoźnik nie zdecyduje się na wypłatę rekompensaty, jeśli nie zostanie do tego zmuszony przez prawo.
Warto podkreślić, że odszkodowanie od linii lotniczych należy się pasażerowi tylko przez rok od zaistnienia niefortunnej sytuacji, jeśli przewoźnik był zarejestrowany w Polsce. W przypadku opóźnienia lub odwołania lotu innej linii, termin na złożenie wniosku o odszkodowanie wynosi zazwyczaj trzy lata.
Kwoty odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot
Jeśli już wiemy, że za zaniedbania linii lotniczych można uzyskać rekompensatę pieniężną, wówczas pojawia się pytanie, jak wysokie są odszkodowania za odwołany lot. Prawa pasażera zapisane w rozporządzeniu WE 261/2004 głoszą, że wysokość świadczenia zależy od odległości, jaką musieliśmy pokonać podróżując danym lotem. Ważne jest to, że jeśli utracimy nawet tylko jedno z połączeń, wówczas brany pod uwagę jest cały dystans, jaki mieliśmy pokonać. Jeśli nie przekroczył on 1500 km, to przysługuje nam 250 euro. Natomiast trasa powyżej 1500 km w obrębie UE i wszystkie inne loty od 1500 do 3500 km to 400 euro, powyżej tego dystansu – 600 euro.¹
Źródła:
1. http://www.ulc.gov.pl/_download/kopp/roz_261-2004_pl.pdf