Podróże pozwalają doświadczyć czegoś wspaniałego. Dzięki nim możemy na chwilę uciec od rzeczywistości oraz spojrzeć na własne problemy z dystansu. Czasem jednak już na początku wyjazdu pojawiają się trudności związane np. z brakiem walizki. Jak można uzyskać odszkodowanie za opóźniony lub zagubiony przez przewoźnika bagaż? Jaka jest jego wysokość oraz jak wygląda cała procedura reklamacyjna?
Wysokość odszkodowania za opóźniony bagaż
Maksymalna wysokość odszkodowania za opóźniony lub zagubiony bagaż ze strony linii lotniczych wynosi 1288 SDR, czyli około 6 965,89 zł (po średnim kursie NBP z dnia 12.05.2021r.). Warto jednak zaznaczyć, że jest to górna granica rekompensaty i w większości przypadków wypłaca się o wiele niższą sumę. Odszkodowanie pokrywa również straty, jakie poniósł pasażer w wyniku opóźnienia lub zagubienia bagażu.
Jak uzyskać odszkodowanie za zagubiony lub opóźniony bagaż?
Aby uzyskać odszkodowanie ze strony linii lotniczych, musisz przestrzegać pewnych procedur. Pamiętaj, że jeżeli ubiegasz się o rekompensatę w ramach ubezpieczenia turystycznego, cały proces wygląda jednak inaczej (pokrótce opisujemy to w podrozdziale „Jak otrzymać odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia bagażu?”).
Ubezpieczenie podróżne
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony bagaż?
Procedura reklamacyjna dotycząca opóźnionego bagażu oraz odszkodowania ze strony linii lotniczych rozpoczyna się na lotnisku.
1) Na każdym lotnisku znajduje się biuro reklamacji bagażowych, do którego musisz zgłosić się w pierwszej kolejności. Rozpoznasz je np. po takich szyldach, jak „Lost and Found” czy też „Baggage Claim”.
2) W biurze reklamacji będziesz musiał pokazać kartę pokładową lub inny dokument zawierający numer rezerwacji (a więc np. bilet elektroniczny) oraz naklejki bagażowe.
3) Następnie powinieneś wypełnić raport PIR (ang. Property Irregularity Report), czyli tzw. Raport Niezgodności Bagażowej.
4) Po wypełnieniu dokumentu otrzymasz numer referencyjny swojego zgłoszenia, który powinieneś zachować. Pozwoli Ci on śledzić Twój bagaż oraz oszacować, kiedy on do Ciebie dotrze.
5) Jeśli musiałeś zakupić odpowiedniki zagubionych przedmiotów, a więc np. bieliznę czy też przybory higieniczne, zachowaj paragony – pomogą Ci one uzyskać zwrot pieniędzy.
6) W momencie, gdy odzyskasz bagaż, złóż wniosek do swojej linii lotniczej. Reklamację możesz zgłosić w ciągu 21 dni od otrzymania swoich rzeczy. Dołącz do niego wszystkie potrzebne rachunki, aby zwiększyć szansę na uzyskanie rekompensaty.
Jak uzyskać odszkodowanie za zagubiony bagaż?
W bardzo podobny sposób wygląda procedura reklamacji zagubionego bagażu. Główna różnica polega na tym, że do wniosku o odszkodowanie należy dołączyć listę przedmiotów, które znajdowały się w walizce. Co więcej, warto dostarczyć rachunki za zakup tych przedmiotów bądź też inne dowody ich posiadania. Możesz również dołączyć dokumentację dotyczącą kosztów, które musiałeś ponieść, kupując przedmioty w zastępstwie za te znajdujące się w walizce.
Ubezpieczenie turystyczne – kiedy się na nie zdecydować?
Aby mieć pewność, że uzyskasz odszkodowanie za zagubiony lub opóźniony bagaż, warto wcześniej wykupić ubezpieczenie turystyczne. Kiedy z tego skorzystać?, Warto się na nie zdecydować, jeśli podróżujesz razem z dziećmi. Będzie ono dobrym rozwiązaniem również wtedy, gdy Twoją wycieczkę organizuje biuro podróży, które oferuje niską sumę polisy oraz dużą liczbę wykluczeń. Warto dodać, że ubezpieczenie turystyczne zapewnia ochronę bagażu przez całą podróż, a nie tylko podczas przelotu samolotem. Ubezpieczenie zadziała również, gdy Twoja walizka jest w przechowalni bagażu czy pokoju hotelowym.
Ubezpieczenie turystyczne może zapewnić duży zakres ochrony – zarówno w przypadku opóźnienia, zgubienia przez linię lotniczą, jak też zniszczenia czy nawet kradzieży bagażu. Nieraz pokrywa ono nie tylko koszty zniszczenia bagażu wskutek zdarzeń losowych, ale również samej walizki (jeśli zniszczeniu w zdarzeniu losowym uległa tylko walizka, bez zawartości, możesz otrzymać 10% sumy ubezpieczenia).
Jak otrzymać odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia bagażu?
Zastanawiasz się, jak otrzymać odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia bagażu? Wystarczy, że zgłosisz się do swojego ubezpieczyciela, najlepiej od razu po powrocie do kraju. Jeżeli bagaż został zagubiony przez linię lotniczą albo skradziony z zamkniętego pomieszczenia, dokładnie opisz znajdujące się w nim przedmioty – to pozwoli precyzyjniej oszacować ich wartość.