W dostępnych w Internecie artykułach przeczytać możemy, że codziennie na lotniskach na całym świecie ginie prawdopodobnie około stu tysięcy walizek.1 Pasażerowie borykający się z tego rodzaju problemami niejednokrotnie nie wiedzą, gdzie się zgłosić, by uzyskać pomoc, bądź też czego mogą spodziewać się od przewoźnika. Nie mają również pojęcia, na jakie odszkodowanie za opóźniony, skradziony lub zniszczony bagaż mogą liczyć. Warto zapoznać się z prawami pasażera oraz dodatkowo zadbać o swój komfort, ubezpieczając bagaż w ramach polisy turystycznej.
Zgodnie z informacjami dostępnymi w Internecie powiedzieć możemy, że codziennie na całym świecie ginie prawdopodobnie około stu tysięcy walizek na lotniskach. Pasażerowie borykający się z tego rodzaju problemami niejednokrotnie nie wiedzą, gdzie się zgłosić, by uzyskać pomoc, bądź też czego mogą spodziewać się od przewoźnika. Nie mają również pojęcia, na jakie odszkodowanie za opóźniony, skradziony lub zniszczony bagaż mogą liczyć. Warto zapoznać się z prawami pasażera oraz dodatkowo zadbać o swój komfort, ubezpieczając bagaż w ramach polisy turystycznej.
Zagubiony bagaż – gdzie i jak to zgłosić?
Pasażer, któremu zaginął bagaż na lotnisku, powinien skierować swoje pierwsze kroki do Biura Bagażu Zagubionego, mieszczącego się w strefie pasażerskiej, najczęściej w hali przylotów. Konieczne dokumenty, jakie pasażer powinien posiadać, to kwit świadczący o nadaniu bagażu, bilet oraz odcinek karty pokładowej z odprawy bagażowo-biletowej. Oczywiście pasażer powinien okazać także dowód tożsamości.
W biurze należy podać informacje, które posłużą do odnalezienia bagażu, zaś pracownicy biura powinni sporządzić tzw. PIR – protokół nieprawidłowości bagażowej. Dane trafiają do komputera, co sprawia, że gdy zagubiony bagaż zostanie dostarczony na właściwe lotnisko, obsługa lotniska natychmiast otrzyma o tym informację.
Ubezpieczenia bagażu – sposób na to, by być spokojnym
Jeśli pasażer ma ubezpieczenie bagażu na wypadek jego opóźnienia, otrzyma zwrot kosztów poniesionych na zakup niezbędnych artykułów osobistych w czasie oczekiwania na bagaż. Opóźnienie w dostarczeniu bagażu musi przekroczyć określoną w OWU liczbę godzin. Kwota, którą firm ubezpieczeniowa zwróci za te zakupy zależy od firmy – każdy ubezpieczyciel podaje górny limit wydatków, np. 200 euro, 300 euro, 1000 zł. Ważną sprawą jest przedstawienie ubezpieczycielowi paragonów za zakup niezbędnych artykułów nabytych z powodu opóźnienia bagażu – bez tego nie możemy liczyć na zwrot pieniędzy.
Ubezpieczenie bagażu chroni interesy pasażera również w sytuacji, gdy bagaż został skradziony – pod warunkiem, że był odpowiednio zabezpieczony, czyli między innymi nadany na lotnisku zgodnie z procedurami. Na odszkodowanie możemy liczyć także, jeśli bagaż zniszczono w wyniku akcji ratowniczej na lotnisku.
Odszkodowanie za zgubiony bagaż – gdzie i jak składać reklamacje?
Nawet gdy nie mamy ubezpieczenia turystycznego z ubezpieczeniem bagażu, możemy liczyć na odszkodowanie. Kwestie zagubionego bagażu regulowane są Konwencją Montrealską, z którą można zapoznać się na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Maksymalna kwota, jaką można uzyskać za zagubiony bagaż wynosi 5400-6000 złotych. Do obowiązków pasażera należy wycena oraz udowodnienie i udokumentowanie wartości zagubionego bagażu. Skarga związana z opóźnieniem w dostarczeniu bagażu powinna być złożona w okresie 21 dni od zdarzenia, wszelkie odpowiednie wzory formularzy znaleźć można na stronach internetowych linii lotniczych. Jeżeli pasażer nie otrzyma odpowiedzi od przewoźnika, wówczas należy najpierw poszukać rozwiązań polubownych. Można zwrócić się o wsparcie do Europejskiego Centrum Konsumenckiego czy organizacji strażniczych, które pomagają w uzyskaniu rekompensaty za kwestie podróżnicze. W przypadku, gdy kroki polubowne nie przynoszą skutku, pozostaje sąd. W tego typu sprawach sądowych pomocy udziela Rzecznik Konsumentów z miejsca zamieszkania osoby poszkodowanej.
w Internecie powiedzieć możemy, że codziennie na całym świecie ginie prawdopodobnie około stu tysięcy walizek na lotniskach. Pasażerowie borykający się z tego rodzaju problemami niejednokrotnie nie wiedzą, gdzie się zgłosić, by uzyskać pomoc, bądź też czego mogą spodziewać się od przewoźnika. Nie mają również pojęcia, na jakie odszkodowanie za opóźniony, skradziony lub zniszczony bagaż mogą liczyć. Warto zapoznać się z prawami pasażera oraz dodatkowo zadbać o swój komfort, ubezpieczając bagaż w ramach polisy turystycznej.
Zagubiony bagaż – gdzie i jak to zgłosić?
Pasażer, któremu zaginął bagaż na lotnisku, powinien skierować swoje pierwsze kroki do Biura Bagażu Zagubionego, mieszczącego się w strefie pasażerskiej, najczęściej w hali przylotów. Konieczne dokumenty, jakie pasażer powinien posiadać, to kwit świadczący o nadaniu bagażu, bilet oraz odcinek karty pokładowej z odprawy bagażowo-biletowej. Oczywiście pasażer powinien okazać także dowód tożsamości.
W biurze należy podać informacje, które posłużą do odnalezienia bagażu, zaś pracownicy biura powinni sporządzić tzw. PIR – protokół nieprawidłowości bagażowej. Dane trafiają do komputera, co sprawia, że gdy zagubiony bagaż zostanie dostarczony na właściwe lotnisko, obsługa lotniska natychmiast otrzyma o tym informację.
Ubezpieczenia bagażu – sposób na to, by być spokojnym
Jeśli pasażer ma ubezpieczenie bagażu na wypadek jego opóźnienia, otrzyma zwrot kosztów poniesionych na zakup niezbędnych artykułów osobistych w czasie oczekiwania na bagaż. Opóźnienie w dostarczeniu bagażu musi przekroczyć określoną w OWU liczbę godzin. Kwota, którą firm ubezpieczeniowa zwróci za te zakupy zależy od firmy – każdy ubezpieczyciel podaje górny limit wydatków, np. 200 euro, 300 euro, 1000 zł. Ważną sprawą jest przedstawienie ubezpieczycielowi paragonów za zakup niezbędnych artykułów nabytych z powodu opóźnienia bagażu – bez tego nie możemy liczyć na zwrot pieniędzy.
Ubezpieczenie bagażu chroni interesy pasażera również w sytuacji, gdy bagaż został skradziony – pod warunkiem, że był odpowiednio zabezpieczony, czyli między innymi nadany na lotnisku zgodnie z procedurami. Na odszkodowanie możemy liczyć także, jeśli bagaż zniszczono w wyniku akcji ratowniczej na lotnisku.
Odszkodowanie za zgubiony bagaż – gdzie i jak składać reklamacje?
Nawet gdy nie mamy ubezpieczenia turystycznego z ubezpieczeniem bagażu, możemy liczyć na odszkodowanie.2 Kwestie zagubionego bagażu regulowane są Konwencją Montrealską, z którą można zapoznać się na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Maksymalna kwota, jaką można uzyskać za zagubiony bagaż wynosi 5400-6000 złotych. Do obowiązków pasażera należy wycena oraz udowodnienie i udokumentowanie wartości zagubionego bagażu. Skarga związana z opóźnieniem w dostarczeniu bagażu powinna być złożona w okresie 21 dni od zdarzenia, wszelkie odpowiednie wzory formularzy znaleźć można na stronach internetowych linii lotniczych. Jeżeli pasażer nie otrzyma odpowiedzi od przewoźnika, wówczas należy najpierw poszukać rozwiązań polubownych. Można zwrócić się o wsparcie do Europejskiego Centrum Konsumenckiego czy organizacji strażniczych, które pomagają w uzyskaniu rekompensaty za kwestie podróżnicze. W przypadku, gdy kroki polubowne nie przynoszą skutku, pozostaje sąd. W tego typu sprawach sądowych pomocy udziela Rzecznik Konsumentów z miejsca zamieszkania osoby poszkodowanej.
1. https://www.skyscanner.pl/wiadomosci/porady/zagubiony-bagaz-jak-go-odzyskac „Codziennie całym świecie ginie aż 100 tysięcy walizek.”
2. Konwencja o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (Konwencja Montrealska) z dnia 28 maja 1999 r. (Dz.Urz.UE.L 2001 Nr 194, str. 39)
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźników lotniczych, przedsiębiorców wykonujących obsługę naziemną oraz instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej